Friday, August 5, 2011

Guna

Kat Kuala Kangsar dulu-dulu ada dua kedai gunting mamak yang kitorang selalu pergi. Satu nama Romeo, satu lagi Guna. Satu sama row dengan tailor Side Two dengan kedai Seri Menanti (cuba la makan sini, memang sumpah korang kena tunggu lama nak dapat food), lagi satu dekat lembah dekat-dekat Cyber Valley cybercafe port budak-budak fly lepak main game dan hisap rokok. Tak tahu la ada lagi ke tak semua kedai-kedai aku sebut, nih zaman 90s dulu punya cerita.

Anyway, Guna nih memang suka buat lawak ganas-ganas. Sikit-sikit cakap nak potong telinga lah apa lah, memang cuak. Tapi dia potong ok, tak macam Romeo yang potong semua pesen sama je. Pastuh taruk bedak Holiday On Ice plak tuh, baunya ya rabbi. Sideburn confirm pedih kena tarah dengan blade dia, aduhh...

Ok berbalik kepada Guna, one day aku pergi la nak potong rambut. Kalau tak potong karang kena pelempang dengan Cikgu Yop lagi lepas inspection, pekak jugak telinga kejap. Sambil Guna potong rambut aku, ade sorang lagi brader india dok sebelah. Brader tuh dok baca paper Tamil, tak sure la plak Tamil Nesan ke ape. Aku tengok cover depan, sama gambar macam cover Utusan yang aku baru baca tadi, gambar rompakan bank kot. Selamba la gua refer kat gambar tuh sambil buat small talk dengan Guna:

"Rompakan bank kat Kuantan, satu juta hilang kan?" sambil mata jeling ke paper tuh and angkat kening sikit.

Tiba-tiba Guna berhenti potong rambut aku and tengok muka aku ikut cermin tak berkelip.

"You reti baca Tamil ka?!!"

Menyumpah Guna bila aku explain hal sebenar. Nasib baik tak tobek rambut aku dia bantai.

2 comments:

NoktahHitam said...

Guna tobek kepale aku mase msia vs pakistan hockey sukom 98. Tgk game sambil potong rambut, clearly not a good combo. Hahaha

apai said...

hahahhahah.best2